Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL), och för företag - köplagen.

 

Beställning

Direkt efter beställningen skickas en orderbekräftelse till din registrerade mejladress där du finner all nödvändig information om din order samt en länk till våra köpvillkor. Vi tar ej emot beställningar på något annat sätt än via vårt shoppingsystem på vår hemsida. Vi accepterar alltså ej beställningar via mejl, fax eller annat medium såvida inget annat avtalats. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls.

 

Mina rättigheter som konsument

Vi rekommenderar våra kunder att vända sig direkt till oss på TIP-TOP LÄDER i första hand för hjälp med eventuell reklamation, ångerrätt eller annat ärende gällande en beställning. För detaljerad information om dina rättigheter som konsument hänvisar vi till Konsumentverket. För att som konsument få hjälp med att lösa en tvist utanför domstol kan man kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN)  (Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm) eller vända sig till EU-kommissionens hemsida som specialiserar sig på tvistlösning inom e-handeln: http://ec.europa.eu/odr

 

Avbeställning

Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats (när faktura och frakthandlingar skapats). Avbeställning av icke lagervara vilken köpts speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse härom mottagits från oss. Önskar man avbeställa efter att ordern skickats debiteras en avgift på 199 kr.

 

Ångerrätt

Du har som konsument 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Om man önskar kan man vid utnyttjande av ångerrätten använda sig av Konsumentverkets ångerblankett. Vi på Tip-Top Läder erbjuder dig som kund öppet köp i 30 dagar, läs mer om det i punkten nedan.

Observera att livsmedel samt varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten är undantagna ångerrätten och kan ej returneras.

 

Öppet köp

Vi erbjuder dig 30 dagars öppet köp från det att du tagit emot varan. Som kund har du rätt att öppna förpackningen och granska produkten för att fastslå om du är nöjd.

För att utnyttja öppet köp ber vi dig meddela vår kundtjänst så snart du vet att du vill ångra ditt köp. Du når vår kundtjänst via mejl: karin@tip-top.se. Skicka sedan in varorna till adressen nedan, glöm ej att märka försändelsen med ditt ordernummer. Tänk på att du står för risken om produkten skadas under returfrakten, var noga med att förpacka varan väl. I de fall varan hanterats mer än nödvändigt eller skadats under returfrakt och inte längre är i väsentligt oförändrat skick kan TIP-TOP LÄDER göra avdrag för värdeminskning på beloppet som skall återbetalas.

Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund. Eventuell återbetalning sker senast inom 14 dagar från den dag vi mottagit varan eller att ett bevis lämnats på att varan återsänts.

Returadress:

Nielsen Försäljning i Osby AB

Dubbarp 3600 

283 91 Osby

Observera att livsmedel samt varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten är undantagna öppet köp och kan ej returneras.

Reklamationer

Du har som konsument 3 års reklamationstid enligt konsumentköplagen (för livsmedel måste reklamationen ske före sista utgångsdatum). För att åberopa reklamationsrätten är det du som kund som skall påvisa att felet på varan fanns vid inköpstillfället. Detta skall göras inom skälig tid, vanligtvis två månader, efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Om reklamationsärendet godkänns återbetalas även eventuella fraktkostnader som uppkommit i samband med reklamationen. I de fall utgifter upstått för dig som kund på grund av felet på varan, har du rätt till ersättning för till exempel bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.

Under de första sex månaderna efter köpet av en vara är det vi som säljare som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du som kund kunna bevisa att det rör sig om ett ursprungligt fel på varan.

Tillagd i varukorgen